фото

Запорізькій державний медичний університет запрошує до навчання!

/Files/images/2021/kartinki/u_us.jpg

Інформація абітурієнту

COVID-19




Ти обираєш чи тобі обирають? Дуже часто вибір майбутньої професії залежить від бажання батьків, життєвої позиції друзів, а зовсім не від твого власного бажання і здібностей. Чим такий вибір зазвичай закінчується і як не піддатися спокусі плисти по життю за течією – читай тут!

/Files/images/Перево-профессий.jpg

Один мудрий письменник сказав: «Щастя – це коли вранці відчуваєш бажання йти на роботу, а ввечері хочеться йти додому». Дуже просто, правда? Але тільки на перший погляд. Часто можна зустріти людину, у якої немає бажання йти на роботу, але це не означає, що ця людина ледача або бездарна. Просто вона вибрала не ту професію яка б відповідала рисам її характеру, прагненням душі.

/Files/images/26-03-08b.jpg

«ТИПИ ПРОФЕСІЙ».

Найбільш час­то професії ділять за предметом праці, що використовується в діяльності.

Відповідно до даної класифікації виділя­ють категорії професій: «людина — людина», «людина —природа», «людина —техніка», «людина — знакова система», «людина — художній образ». Проаналізуємо особли­вості кожної категорії професій.

Праця людей професії «людина — людина» спрямована на процеси навчання, вихо­вання, управління, медичне та торгове об­слуговування тощо інших людей.

Приклади таких професій: екскурсовод, лікар, продавець, офіціант тощо.

Зрозуміло, що важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілку­ванні, уміння розбиратися в людських вза­єминах, гарна пам'ять, терпіння, сталий настрій у процесі роботи з людьми.

Якщо об'єктом праці виступають різні зна­ки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хі­мічні символи, ноти і т.д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система». До даної категорії відносять, на­приклад, професії програміста, топографа, бібліографа, економіста, перекладача ху­дожньої та наукової літератури тощо.

Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосе­редженість, стійку увагу, посидючість. Професії, пов'язані з образотворчою, му­зичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ». Це про­фесії модельєра, художника, фотографа, наладчика музичних інструментів. З-поміж найважливіших вимог виділяють: наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.

Професії людини, пов'язані з живою при­родою (рослинні та тваринні організми, мі­кроорганізми), належать до категорії «лю­дина — природа». Сюди відносять професії: ветеринарного лікаря, рибознавця, мікро­біолога, гідромеліоратора тощо. Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.

І, нарешті, остання категорія «людина - техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням техніки, ЇЇ ремонтом, установкою і налаго­дженням, виробництвом та збиранням об­ладнання (водій, механік, слюсар-ремонт-ник, сталевар тощо). Людина, що працює з техникою має від­значатися високою виконавською дис­ципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, техніч­ну уяву.

Обираючи професію необхідно:

З'ясувати, які професії спеціальності найбільш потрібні в районі, місті, області,країні;
Визначити, до якої діяльності маєте нахил, у зв'язку з цим проаналізувати, чи єу
вас стійкий інтерес до природи, техніки, знакових систем, художніх образів, людей тощо;
Зіставити між собою здобуті дані і зробити висновок, в якій галузі народного господарства ви могли б працювати;
Ознайомитися з можливими професіями і спеціальностями, скориставшись
професіограмами, бесідами з фахівцями, консультаціями вчителів, спеціальною
літературою і набути, якщо можливо, певного практичного досвіду;
Обрати найбільш доцільну, на ваш погляд, професію (спеціальність) і
встановити відповідність своїх індивідуальних якостей (рівня загальноосвітньої
трудової підготовки, психофізіологічних якостей, стану здоров'я ) вимогам
професії;
Якщо така відповідність є, ознайомитися докладніше з умовами праці за даною
спеціальністю, зокрема з матеріальними умовами, географічною зоною праці,
перспективами кваліфікаційного росту;
Ознайомитися з умовами навчання спеціальності, (термін, форма навчання:
учнівство, навчальний заклад, курси ) і зробити висновок, які знання, уміння,
навики, риси особистості слід у собі виробити для досягнення мети і володіння бажаною спеціальністю;
При невідповідності своїх психофізіологічних даних, а також загальноосвітньої і трудової підготовки вимогам професії, спеціальності обрати іншу, успіх у володінні якою більш відповідні

Помилки при виборі професії

Ставлення до професії як до чогось раз і назавжди визначеного, фатального

Попередні покоління жили під гаслом "Освіта - на все життя", багато дітей йшли стопами своїх батьків, створюючи цілі династії, і пишалися цим. Вважалося великою заслугою пропрацювати все життя на одному комбінаті чи заводі. Зараз же все змінилося. Проаналізуйте ситуацію на ринку праці і обговоріть її зі старшими. Ви побачите, що успіх в житті чекає тих, хто живе під гаслом "Освіта через усе життя", постійно підвищуючи кваліфікацію, освоюючи суміжні спеціальності, вивчаючи нове в своїй професії. Навіть якщо ви і вибрали спочатку не "ту" спеціальність, це у жодному випадку не є приводом до зневіри. Наприклад, якщо ви закінчили музичне училище, а потім вирішили стати психотерапевтом, ваша перша спеціальність надасть вам можливість найкращим чином використовувати музику в психотерапії. Блискуче знання літератури дозволить вам працювати у сфері мистецтва, писати критичні статті, сценарії. Повірте народній мудрості "Знання за спиною не носити", вони стануть у нагоді найнесподіванішим чином.

Існуючі думки про престижність професії

Існує багато забобонів, з яких ті чи інші професії вважаються престижними, а інші - ні. Але хто може визначити, наскільки корисніша для суспільства, наприклад, професія психолога чи лікаря, аніж професія еколога? Невже не важливі професії прибиральника, слюсаря-ремонтника? Помилка молодої людини, яка вибирає "ким стати", може і полягати в тому, що освоївши модну професію, але не знайшовши себе у ній, якщо ця професія не відповідатиме ані її схильностям, ані здібностям, вона не побачить результати своєї праці і не відчуватиме себе корисною.

Перенесення ставлення до якоїсь людини на саму професію чи захоплення тільки зовнішнім боком діяльності

Якщо вам дуже подобається якийсь відомий спортсмен, співак чи ведучий ток-шоу, не переплутайте його особистість з тією повсякденною працею (можливо, не дуже захоплюючою, а копіткою і малопомітною), якою йому доводиться займатися, щоб виявився помітним такий вражаючий, але короткочасний результат, як виступ на чемпіонаті світу, концерт чи півгодинна телепрограма. Погодьтеся, що за виступом на чемпіонаті або в концерті, телепрограмі, завжди стоять багаторічні, буденні, виснажливі тренування, репетиції, чи робота цілої команди професіоналів: журналістів, операторів та інших працівників телебачення. Часто така робота пов'язана з відрядженнями, конфліктами, розчаруваннями, а то і невдачами... Та й далеко не всі спортсмени, музиканти, телеведучі досягають всенародної слави і статків.

Вибір професії "за компанію"

На жаль, часто доводиться чути, що випускники йдуть вчитися "з подружкою" або "другом, щоб було веселіше". Трапляється, що, спостерігаючи хороші успіхи однокласника з того чи іншого предмету, вирішують, що і їм також займатися цим буде легко і просто. Зрозуміти таку позицію можна, адже за компанію не так жахливо вливатися в новий колектив, освоювати новий ритм життя, але погодитися з подібними аргументами ніяк не можна. Мені навіть доводилося чути від мами одного випускника, що її син іде до ВНЗ, "тому що поряд з будинком, не треба витрачати гроші і час на проїзд". Але дозвольте, хочеться запитати, а як же зусилля і праця, які необхідно докласти в будь-якій справі, щоб одержати гідний результат? Ось і результат виходить відповідний, а молода людина, у кращому випадку, втрачає роки, упевненість у собі і прагнення чомусь вчитися.

Успіхи з того чи іншого шкільного предмету, здібності до нього - це одне, а професій, які можна пов'язати з ним - велика кількість

Якщо вам легко дається який-небудь предмет, не ототожнюйте ці успіхи з якоюсь конкретною діяльністю, тобто, не думайте, що й робота даватиметься так само легко. Професій, які стоять за шкільними предметами значно більше, аніж самих предметів. Наприклад, біологією займатиметься і лікар, і учений-дослідник, і фармацевт, і ветеринар, і зоотехнік, і викладач школи чи ВНЗ. Тому дивіться завжди ширше, адже тому ж лікарю знання однієї біології зовсім недостатньо - потрібно ще добре орієнтуватися і у фізиці, і в хімії, мати добре розвинену емпатію (здатність співчувати) людям. Так само і в будь-якій іншій спеціальності.

Застарілі уявлення про характер праці у сфері матеріального виробництва

У всіх сферах діяльності запроваджується складна техніка, підвищується культура праці. Якщо ви, наприклад, хочете вибрати професію інженера-механіка, то це зовсім не означає, що вам доведеться стояти в брудній спецівці з гайковим ключем десь біля верстата цілими днями, намагаючись налагодити якийсь складний агрегат. Цього року, наприклад, у Національному технічному університеті "КПІ", на видавничо-поліграфічному факультеті - спеціальність "інженер-механік поліграфічних машин" - з 15 вступників дев'ять - дівчата. Як бачите, і слабка половина людства довіряє досягненням науки і техніки. Технічний прогрес пішов так далеко уперед, що зараз навіть у сфері тваринництва вже не обійтися без комп'ютера і апаратів з програмним забезпеченням. Тому, якщо вас відштовхує яка-небудь професія тільки тому, що вам хтось сказав, що вона нібито пов'язана з важкою фізичною працею і не дуже приємною (у сенсі чистоти) обстановкою, раджу дізнатися про умови праці в цій сфері діяльності саме у тих людей, які безпосередньо цією справою займаються. Проте тут є одне АЛЕ... Якщо вам трапиться людина, яка з якихось причин не відбулася в професії, що цікавить вас, то свої особисті невдачі вона може спроектувати і на свою спеціальність: мовляв, робота погана, неперспективна, і тобі не варто цим займатися... Будьте уважні!

Невміння чи небажання розібратися в своїх особистих здібностях, схильностях і якостях

Як ви пам'ятаєте, в попередніх наших бесідах на сторінках тижневика "Работа и Учеба", ми вже говорили про те, що ця справа не швидка і не з легких. Вам допоможуть і батьки, і старші товариші, і друзі, і профконсультанти. Єдине, на що не варто розраховувати, так це на те, що яким би не був дипломований психолог, які б тести ви не пройшли, ви одержите чітку відповідь на питання "ким стати?". Всі тестові методики розраховані на те, щоб активізувати ваше прагнення пізнати себе, зайнятися самоаналізом, визначити напрямок, у якому слід рухатися. Тим паче, що є тести професійні, якими володіють фахівці, а є популярні, які публікуються в ЗМІ - їм то вже точно не варто довіряти на всі 100%. Свобода вибору - річ непроста, але добре, що вона є.

Неправильна оцінка своїх фізичних особливостей і стану здоров'я при виборі тієї або іншої професії

Професій, для оволодіння якими висуваються спеціальні вимоги до стану вашого організму, не багато, але вони є. Наприклад, до зору - для комп'ютерників, до легенів - для водолазів, до серця - для льотчиків, до нюху - для парфюмерів.

Незнання основного алгоритму дій при виборі професії

При виборі професії, як і при рішенні будь-якої задачі, потрібно знати, які дії і в якій послідовності необхідно виконати, щоб знайти правильну відповідь.

А ось як бути, якщо професія вже вибрана чи є цілком певна мрія, але як добитися бажаного? Дійсно, що робити в цьому випадку - багато хто якраз і не знає, або думає, що успіх - обов'язкова складова життя дорослої людини, прийде обов'язково і досить швидко. Дивлячись на досягнення інших, багато хто думає, що саме так і склалася кар'єра багатьох успішних людей, все прийшло саме собою, головне - вибрати "потрібну" професію чи виявитися "в потрібний час у потрібному місці". Адже не маючи в житті чіткої мети, ймовірність того, що ви доб'єтеся успіху, покладаючись на Його Величність випадок, дуже невелика. Так от, для того, щоб ваша мрія стала реальністю, перш за все її потрібно перетворити на мету. Як же це зробити?

Спершу спробуйте подумати і визначити самі, чим же відрізняється мета від мрії. А якщо не вийде, запитайте у батьків чи старших товаришів, знайомих, що вони думають з цього приводу. Яка різниця між цими поняттями? І що необхідно зробити, щоб мрія стала вашою метою? Чому це важливо і як цього досягти, ми і обговоримо під час нашої наступної зустрічі на сторінках 45 номера тижневика .

Кiлькiсть переглядiв: 181